ساده‌های دوست‌داشتنی

یه سری جمله ها هست که آدم هیچ وقت یادش نمیره بعضی‌هاش شاید خیلی ساده یا شاید هم خیلی مسخره باشه اما گاها تاثیری توی زندگی آدم میزاره که واقعا نمیشه اون رو کتمان کرد. مثلا یادمه وقتی بچه بودم – اون قدر بچه که یادم نیست مدرسه میرفتم یا نه – یه روز بابام بهم گفت هر وقت مغرور شدی چهل بار بگو «من خرم»! شاید هیچ وقت این کار رو نکرده باشم – شاید هم کرده باشم – اما انگار فکر کردن به این قضیه غرورم رو خاموش میکرد. هنوز هم خیلی به دردم میخوره یه جاهایی احساس میکنم هیچ چیزی، هیچ باور و اعتقادی به اندازه یادآوری این حرف بابام نمیتونه غرور رو تو وجودم نابود کنه. یا مثلا یادمه موقعی که اواخر دوران راهنمایی یا اوایل دوران دبیرستان بودم داشتم با یکی از خاله‌هام راجع به اعتیاد و آدمهایی که گرفتارش میشن صحبت میکردم که وسط حرفهامون بحث رسید به اینجا که خاله‌ام گفت باید خیلی حواست باشه که گرفتار اعتیاد و سیگار و غیره نشی! من هم به خاله‌ام گفتم: نه من که عمرا گرفتار همچین چیزایی بشم. از اونجایی که خیلیا من رو به عنوان یه بچه «تمام مثبت» میشناختن توقع داشتم که الان خاله‌ام شروع کنه از من تعریف کردن و بگه آره تو که امکان نداره همچین اتفاقی برات بیفته و تو خوبی و تو ماهی و الی آخر ازم تعریف کنه! اما در کمال ناباوری بهم گفت: فکر میکنی مگه همه اون آدمهایی که تو همچین شرایطی گیر افتادن کیا بودن یکی مثل من و تو، اگر حواست نباشه به خودت میای و میبینی گرفتاری، بیماری! نمیتونم بگم که اون روز چقدر این حرف برام غیرقابل پیش‌بینی بود اما از همون شب یه جرقه بزرگی توی زندگیم زده شد و یه جورایی طرز تفکرم رو نسبت به خیلی چیزا تغییر داد. یا خیلی جمله های دیگه‌ای که تنها دلیل به دل نشستنشون رو از دل براومدنشون میدونم. شاید این حرفها ساده ترین جمله‌هاییه که یه آدم میتونه توی زندگیش بشنوه و احتمالا اون کسایی که این جملات رو به من گفتن خودشون هم یادشون نیست که یه روزی چه چیزی و به چه کسی گفتن اما چون هدفشون کمک به طرف مقابل بوده و دوست داشتند تجربه هاشون رو خیلی ساده و به زبون خود اون فرد  بهش منتقل کنن توی کارشون موفق بودن و به هدفشون هم رسیدند. در حالی که شاید با نگفتنش مسیر زندگی اون آدم یه مسیر دیگه‌ای میشد اما اونا با گفتن حرفشون خارج از هر شعاری و بدون نیاز به اثبات خودشون به دیگران حرفشون رو زدند و امروز وقتی به زندگیم نگاه میکنم میبینم پر از جمله هاییه که شاید از دید دیگران خیلی مسخره باشه اما برای من ارزشمند بوده و کاملا توی زندگیم تاثیر گذاشته. دلیل نوشتن این متن این بود که این روزها حرف‌های دیگران و یه سری شرایطی که توی زندگی میبینم باعث میشه خیلی یاد این دوتا جمله بیفتم و خیلی ازشون کمک بخوام برای خودم و برای اطرافیانم.


بیان دیدگاه